W jaki metodę Klient podejmuje decyzję dotyczącą kupna danego produktu?
To, w jaki metodę przez klienta jest podejmowana decyzja o zakupie, uzależniony jest od bardzo dużej ilości czynników. Głównie zależy to od tego, czy decyzja o zakupie tyczy się produktu rutynowego czy także produktu problemowego.
Produkty rutynowe to w znaczącej liczbie przypadków produkty o niskiej cenie. Dotyczy to głównie żywności , a oprócz tego środków czystości czy też prasy. W sytuacji takich produktów konsumenci najczęściej bardzo dobrze znają daną klasę towarów, jego odmianę , a dodatkowo dostępne na rynku marki. Bardzo często jest przywiązany do pewnych marek, z których korzysta od lat. Ponieważ cena takich towarów jest w większości sytuacji niska, klient nie traci w trakcie zakupów zbyt kilka czasu na namyślanie się i porównywanie z innymi produktami.
Całkiem inaczej jednak sytuacja wygląda w przypadku towarów problemowych. Są to w ogromnej liczbie przypadków produkty kupowane sporadycznie, których cena jest dość wysoka. Może to być zakup samochodu, wybór określonych usług turystycznych czy ubezpieczeniowych. W procesie podejmowania decyzji przez konsumenta można wyróżnić wiele etapów. Tyczy się to wyjątkowo zakupów problemowych. W sytuacji produktów rutynowych proces podejmowania decyzji nabywczej jest znacznie bardziej uproszczony. By ze znakomitym skutkiem sprowadzić kampanie marketingowe, warto przyjrzeć się bliżej zachowaniom nabywców, które poprzedzają zakup produktu , a dodatkowo te, które posiadają miejsce już po dokonaniu zakupu. Powinno się tu zwrócić uwagę na następujące zachowania:
-identyfikacja, czyli uświadomienie potrzeby,
-gromadzenie treści , a dodatkowo ocena sposobności zaspokojenia potrzeby,
-wybór sposobu zaspokojenia potrzeby,
-decyzja o zakupie i zakup,
-zachowania konsumenta po zakupie.